Friday, January 10, 2014

Kisah RM2 Dan Takut Allah

Assalam'mualaikum

Teks: Hasnita Sawal - nitasawal@gmail.com
Foto: Koleksi peribadi 


          Aiman, ketika mengikut Smart Solat Camp ketika cuti sekolah tahun lalu.

Ini kisah semalam. Saya tersenyum saat mendengar cerita Aiman sebaik pulang sekolah semalam. Dalam hati saya bersyukur kepada Yang Maha Esa. Saya perasan sejak kakaknya masuk asrama dan dia keseorangan, banyak perkara positif yang dikongsi dan ditunjukkan. Faktor tiada teman bergaduh mungkin membuatkan dia kurang menimbulkan hal. Alhamdulillah.

“Mama, tadi kat sekolah agama, Aiman jumpa duit dua ringgit!” dia memulakan cerita sebaik masuk ke dalam kereta.

“Aiman jumpa kat tangga sekolah agama. Aiman ambik nak bagi ustaz,” sambungnya macam tak sabar nak memberitahu.

“Bila Aiman bagi kat ustaz, ustaz suruh letak balik kat tempat yang jumpa tu.”

Saya pula berdebar menanti apakah yang dia buat dengan duit RM2 itu.

“Aiman masuk balik dalam poket, lepas tu pegi kat tangga tu. Dalam hati Aiman cakap, ‘nak ambiklah duit ni. Nanti boleh jadi banyak duit yang Aiman simpan. Eh! Tak boleh. Nanti Allah tengok Aiman ambik duit ni. Berdosa nanti.’ Terus Aiman letak balik kat tepi tangga tu Ma,” ceritanya membuatkan bibir saya mengukir senyuman sambil memandu.

“Kenapa tak jadi ambik?” saya sengaja mengaju soalan provokasi.

“Mana boleh, bukan kita punya. Allah kan nampak apa yang kita buat. Takut Aiman!”

“Alhamdulillah, bagus Aiman. Malaikat Atid mesti catat perbuatan baik Aiman. Banyaklah dapat pahala hari ni. Suka tak?” soal saya selepas memberikan pujian atas perbuatan baiknya.

“Suka,” jawabnya dengan seronok.

Kanak-kanak perlu diberikan pujian atas perbuatan baik yang dilakukan. Balasan pahala biarpun tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi amat difahami oleh kanak-kanak yang sudah dibiasakan mendengar cerita dosa pahala, syurga neraka.

Aiman yang dikasihi, doa mama dan baba tidak putus untuk Aiman dan kakak. Semoga kita semua akan menjadi hamba Allah yang bertaqwa, yang hanya dapat dicapai melalui ilmu dan amal dan seterusnya dapat memasuki syurgaNya. In sha Allah.

Saya sentiasa berusaha mendidik anak-anak menjadi anak yang soleh dan solehah. Saya hanya hamba yang jahil tapi proses belajar mencari ilmu tiada titik noktah selagi mata belum tertutup buat selama-lamanya.

Wallahu'alam

Mama Ita


No comments:

Post a Comment