Zikir Penenang Jiwa, Hadiah Allah Untuk Kita

Assalam'mualaikum

Teks: Hasnita Sawal
Foto: Imej Google




Terasa diri sangat kerdil. Semakin banyak belajar semakin banyak tak tahu. Allahuakhbar! In shaa Allah malam ni saya hendak kongsikan betapa luasnya kasih sayang Allah terhadap kita. Kita sahaja yang kadang kala tidak menghargainya.

Kata ustaz, ilmu agama kalau sudah dipelajari hendaklah disebarkan kepada semua orang, agar semua mendapat manfaatnya. Malam tadi saya belajar bab kelebihan zikir dalam kuliah di masjid. Zikir merupakan satu ibadat yang mudah dilakukan dan balasan ganjaran dari Allah sangat hebat.

Bayangkan sambil buat kerja di pejabat atau di rumah, kita boleh kumpul pahala dengan mengingat dan menyebut nama Allah SWT sama ada di dalam hati atau di bibir. Masya Allah Maha Penyayangnya Allah kepada kita.

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh seorang sahabat Nabi s.a.w, Abu Musa As'hari atau nama sebenarnya Abdullah bin Qais r.a. "Orang yang sentiasa ingat Allah yakni berzikir, hati dan badannya sentiasa hidup. Tapi orang yang tidak mengingat Allah seperti mayat hidup walaupun dia sibuk bekerja 24 jam dan sangat kaya raya tetapi hatinya mati."

Nauzubillahhiminzalik, jauhkan kita daripada tergolong dalam golongan orang-orang yang hatinya mati. Apa guna ada pangkat besar, kerja hebat, kedudukan tinggi, duit banyak tetapi rupanya hanyalah mayat hidup! 

Satu lagi hadis diriwayatkan daripada Abu Darda atau nama sebenar sahabat Nabi s.a.w ini adalah U'waimir bin Amir r.a. Nabi menyebut kepada sahabat: "Sebaik-baik amalan paling suci dan tinggi darjatnya, lebih baik daripada menderma emas dan perak atau lebih baik daripada kamu bertemu musuh dan kamu memegang leher mereka dan mereka memegang leher kamu (jihad fisabilillah dan mati syahid) adalah menyebut dan mengingat Allah SWT."

Jadi siapa orang paling sibuk, orang sakit, orang tua, kaum wanita, sentiasalah kita basahkan lidah dengan menyebut nama Allah walaupun tidak boleh pergi berjihad. Tak perlu ambil air sembahyang. Allah bagi tawaran istimewa secara percuma. Tepuk dada tanya iman! 

Jom mulakan hari ini. Lakukan zikir supaya Allah pelihara kebahagiaan kita dan seluruh keluarga.

Wallahu'alam.

Mama Ita


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerita Susu Ibu Di Petang Hari

Betul Ke Kajian Kata Makan Pedas Boleh Kuruskan Badan?

Kerisauan Seorang Ibu