Kisah Aiman Dan Sedekahnya

Assalam'mualaikum

Teks: Hasnita Sawal - nitasawal@gmail.com
Foto: Kamera phone


Setiap hari saya mesti bertanyakan soalan yang sama dengan anak-anak apabila mengambil mereka dari sekolah. Ia bagaikan kewajipan yang tidak pernah ditinggalkan. Walapun kini hanya tinggal Aiman sahaja yang perlu diambil dari sekolah, soalan sama tetap ditanya.

“Macam mana sekolah hari ni?” soal saya kepada Aiman memulakan perbualan.

“Ok ma.”

“Dah mula belajar?” sambung saya lagi.

“Sekolah agama belum tapi dah dapat buku. Sekolah pagi dah belajar sikit,” jawabnya sambil sibuk makan lollipop.

“Hmm…sedap nampak makan lollipop tu. Banyak ke belanja hari ni?” aju saya sebaik Aiman sudah selesa membetulkan kedudukannya dalam kereta. 

“Mama, nilah lollipop yang Aiman nak beli sangat," itu pula yang dijawabnya.

Sebenarnya bermula tahun ini, Aiman berazam untuk membawa bekal ke sekolah. Katanya hendak menyimpan duit belanja sekolah. Encik suami memberinya RM2 untuk sekolah kebangsaan dan RM2 untuk sekolah agama setiap hari.

Saya menyokong  azamnya itu walaupun tidak tahu berapa lama dia boleh bertahan dengan azam tersebut. Kononnya dia menyimpan duit kerana mahu membeli PSP game yang diidamkan sejak usia enam tahun lagi.

Sejujurnya saya tidak mahu membelikan dia PSP game kerana faktor moodnya mudah berubah menjadi pemarah setiap kali disuruh berhenti main game. Saya berpendapat cukuplah sesekali memberinya peluang bermain game menerusi ipad saya. Itupun hanya dibenarkan pada hujung minggu sahaja.

"Mama, hari ni Aiman bagi duit kat kawan singgit," tiba-tiba dia memberitahu.

"Kawan pinjam ke?" tanya saya kembali.

"Dia tak de duit, Aiman bagilah dia pinjam," jawabnya dengan wajah selamba.

"Tadi pun Aiman bagi baki beli lollipop ni 10 sen kat kawan Aiman," sambil menunjukkan lollipopnya.

"Hah!" Saya terkejut.

"Cukup ke nak beli barang dengan duit10 sen?"

"Dia tak cukup lagi 10 sen je," jawabnya jujur.

"Alhamdulillah, bagusnya anak mama ni. Pemurah orangnya. Suka tolong orang. Kira Aiman sedekah la tadi tu kan," sambil memuji saya cuba bertanya.

"Ha mama, baru Aiman ingat, kalau orang suka bersedekah nanti banyak pahala. Camtu Aiman nak banyakkan sedekahlah. Aiman dah kumpul duit 22 ringgit. Nanti Aiman nak sedekah la duit tu. Tak jadi  beli PSP," katanya yang membuatkan saya terkejut.

"Betul ke?" tanya saya tak percaya.

"Betul ma. Nanti Mama bagilah sesiapa  orang miskin. Aiman nak sedekah," ujarnya lagi penuh yakin.

Macam tak percaya je tapi itulah yang keluar dari mulutnya. 

                  Bergambar kenangan di hadapan Pusat Pengajian Seni USM

Cerita sedekah lagi

Itu kisah hari Isnin (maklumlah entri tertangguh atas masalah kekangan masa hehehe). Cerita sedekahnya berlaku dua kali dalam minggu ini.

"Mama, kawan Aiman tak de duit sebab mak dia tak bagi. Aiman kesian kat dia. Pastu Aiman bagilah dia duit."

"Mama, jangan marah ye sebab Aiman bagi duit kat Amirul Hakim sebab dia takde duit."

Macam tak percaya kan. Tapi itulah yang dia lakukan sejak Isnin lepas.

Tapi kata-katanya hari ini sangat terkesan di hati saya.

"Takkanlah Aiman nak biarkan dia tak de duit. Takkan Aiman nak cakap ahhh..lantaklah dia. Tak pe kan bagi kawan duit. Lagipun Aiman belanja singgit sekolah pagi dengan singgit sekolah petang. Bekal untuk tengahari Aiman tak makan pun. Aiman tahan je sebab nak bawak gi sekolah agama.Jadi Aiman boleh simpan duit hari ni," lancar dia memberitahu perancangannya sambil menunjukkan jumlah duit yang disimpan hari itu.

"Kan kalau lagi banyak kita sedekah lagi banyak dapat pahala. Aiman nak dapat banyak pahala!"

"Alhamdulillah, bagusnya anak mama suka tolong orang. In shaa Allah, Allah bagi banyak kebaikan kepada Aiman."

Gilalah saya kalau marah dia tolong kawannya. Kadang kala saya terkejut dengan kata-kata yang keluar dari mulut anak kecil yang baru genap usia lapan tahun Disember lalu ini. Aiman selalu mengeluarkan dialog yang saya tidak sangkakan. Yang pasti ia mesti dikaitkan dengan janji Allah sekiranya kita banyak membuat amal kebaikan.

Alhamdulillah setakat hari ini perilakunya menyenangkan hati saya. Semuanya bukan mudah untuk diperoleh melainkan dengan usaha gigih tanpa jemu.

Saya berpendapat disiplin yang diterapkan sejak setahun lalu iaitu bersolat jemaah, istiqamah membaca al-Quran setiap hari, membawanya ke masjid, mendedahkannya dengan kuliah agama, sering bercerita kisah Nabi dan Rasul membantu dia menjadi dirinya hari ini. 

Mama doakan semoga sikap pemurah Aiman akan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Moga rahmat Allah sentiasa memayungi perjalanan hidupmu. 

Wallahu a'alam

**Kelas online asas bina blog penulisan terus berlangsung. Belajar cara menulis santai tetapi masih mengekalkan bahasa melayu formal. Ia salah satu cara menarik minat pembaca suka baca dan bertandang. BIna tapa awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.

Teknik penulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Bergabung dengan lebih ramai blogger di akademi kami, kini sudah mencecah 340 blog untuk membantu aliran trafik ke blog.

Belajar mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis blog. Bagi yang sudah ada blog, tetapi masih tiada idea menulis juga dialu-alukan menyertai kelas ini.

Berminat menulis di blog dan berkongsi kepakaran, boleh sahaja e-mel saya seperti di atas.







Comments

Popular posts from this blog

Cerita Susu Ibu Di Petang Hari

Betul Ke Kajian Kata Makan Pedas Boleh Kuruskan Badan?

Kerisauan Seorang Ibu