Friday, January 17, 2014

Kasihku Tak Pernah Pudar Selamanya...

Assalam'mualaikum

Teks: Hasnita Sawal - nitasawal@gmail.com
Foto: Koleksi sendiri

Bila cerita tentang kasih sayang mesti wajah suami/isteri, anak-anak dan ibu bapa yang terbayang dalam fikiran kita. Cinta dan kasih sayang kita hanya untuk mereka. Rindu tak tertahan kalau sudah lama tidak bertemu. Itu memang lumrah kita bergelar manusia. 

Kalau orang tanya, siapa yang paling kita sayang atau rindu? Sudah tentu dengan pantas tanpa ragu-ragu kita jawab anak-anak, suami/isteri dan ibu ayah. Betul kan? Kelmarin, ketika saya sedang duduk bersantai di rumah, Aiman bertanyakan soalan yang sangat simple tetapi jawapannya mungkin tidak terfikir oleh saya.

"Mama, siapa orang yang paling mama sayang dan rindu sekali?" tanyanya tiba-tiba saja.

"Hmmm...mestilah kakak sebab kakak tak ada kat rumah sekarang ni," saya jawab dengan yakin memandangkan kini anak sulung tinggal di asrama.

"Tapi Aiman sangat rindukan Rasulullah s.a.w," beritahunya sambil tersenyum.

Jawapannya membuatkan saya terkesima seketika. Saya terkejut! Dalam masa yang sama kagum dengan kuasa Allah yang menjadikan sekeping hati milik anak kecil ini sangat tulus menyatakan rasa rindunya kepada yang lebih layak.

Kenapa saya kata begitu? Kerana memang sepatutnya sebagai seorang Muslim kita mestilah mencintai dan merindui Rasulullah s.a.w melebihi rasa cinta dan rindu kita kepada ibu bapa, suami/isteri dan anak-anak sendiri.

Hadis : Dari Anas bin Malik r.a : Rasulullah s.a.w bersabda, "Belum sempurna iman seseorang kamu sebelum ia mencintaiku melebihi daripada cintanya kepada anaknya, kepada bapanya dan kepada manusia semuanya.” (0035) Sahih Muslim. Juga terdapat dalam riwayat Bukhari, Ibnu Majah, Nasa’i, Ahmad, al-Darimi.

Mencintai Rasulullah s.a.w melebihi cinta kepada manusia semuanya bukanlah bermaksud membenci orang-orang lain. Tetapi apa yang dimaksudkan adalahmengikuti apa yang diperintahkan, serta menjauhi apa yang dilarang oleh Allah subhana wa Ta’ala dan Rasul-Nya.

Menangis kerana Rasulullah s.a.w
Tujuan saya berkongsi cerita tentang anak saya Aiman, bukanlah kerana hendak riak atau bangga. Tetapi sekadar berkongsi sikap positif yang dimiliki oleh anak kecil ini. Mungkin boleh memberi inspirasi kepada anak-anak lain. Siapa tahu.

Aiman tetap seorang kanak-kanak lelaki biasa yang adakalanya nakal, aktif bermain, menonton TV dan bermain game kesukaan. Tetapi saya perhatikan, walau sibuk atau asyiknya dia bermain, jika terdengar orang menyebut nama Nabi Muhammad s.a.w disebut, dia akan segera memberikan salam dan selawat ke atas Baginda.

Baru-baru ini ketika cuti Maulidur Rasul, Aiman sepatutnya mengikuti perarakan Mulidur Rasul yang dianjurkan oleh sekolah agamanya. Beberapa hari sebelum itu lagi dia sudah banyak kali mengingatkan saya agar menghantarnya seawal 7.30 pagi.

Nak dijadikan cerita, pagi tu, dia tertidur selepas solat subuh. Oleh kerana hari hujan saya tidaklah mengejutkannya. Bila dia sedar saja, Aiman terkejut kerana hari dah cerah. Apa lagi, dia merajuk sebab saya tak kejutkannya.

Saya paksa juga dia bersiap walaupun sudah lambat. Bila saya hantarnya ke surau tempat majlis sambutan Maulidur Rasul diadakan, dia tak jadi masuk. Katanya takut ustaz marah sebab datang lambat. Bila masuk dalam kereta, dia menangis pula. Saya pun mula rasa nak marah.

"Kenapa nangis pulak. Mama suruh masuk dalam surau tu kamu tak nak. Kenapa?" tanya saya dalam nada geram pula.

"Aiman nak pegi sambut Maulidur Rasul. Tapi tak dapat. Nanti Rasulullah tak sayang Aiman....," jawabnya dalam sedu sedan.

Jawapan ikhlasnya meruntun jiwa saya. Terdiam seketika.

"Ok tak pe, bukan Aiman sengaja tak nak pegi cuma Aiman tak sedar tadi. Aiman selawat banyak-banyak. Lebih banyak daripada biasa. Rasulullah s.a.w mesti sayang sangat kat umatnya yang nama Muhammad Aiman," saya memujuknya dengan kata-kata yang manis pula.
"Oh lupa pulak, malam ni kan kita nak pegi sambutan Maulidur Rasul kat masjid. So, maksudnya Aiman masih boleh sambut Maulidur Rasul kat masjid kan," saya mengingatkan dia tentang rancangan kami malam itu.

Barulah ada segaris senyuman di bibir kecilnya.
Malam itu Aiman duduk berselawat di barisan paling hadapan sekali ketika anak-anak tahfiz masjid berselawat penuh semangat di atas pentas.

Hidupkan sunnah Nabi

Saya berdoa semoga Aiman istiqamah mencintai Rasulullah s.a.w melebihi cintanya kepada manusia lain. Sebenarnya dia selalu meminta maaf kepada saya kalau dia kata yang dia mula-mula sekali sayang Allah, Rasul dan barulah saya dan babanya.

Sebenarnya saya teringat kisah Aiman tu bila petang tadi saya dengar rancangan Usrah fitrah dalam radio Ikim. Ustaz bertanyakan soalan pernahkah kita rasa rindu kepada Rasulullah s.a.w?

Saya rasa macam kena tumbuk je bila ustaz tanya soalan itu. Kita selalu cakap yang kita sayang Rasulullah s.a.w tapi sejauh mana sayang dan cinta kita? Bersama siapa kita hendak duduk di Padang Masyar nanti? Kita mesti mencintai Nabi, ahli keluarga dan sahabat-sahabat Baginda kalau hendak dihimpunkan bersama dengan Baginda nanti. Kita perlukan shafaat Baginda nanti, tapi kalau di dunia kita tak cinta dan berselawat ke atas Nabi s.a.w macam mana kita nak dapat shafaatnya.

Ustaz pesan, sebagai ibu bapa, kita mesti selalu ceritakan kisah Nabi kepada anak-anak dan setiap kali hendak nasihat atau beritahu sesuatu hal, jadikanlah Rasulullah s.a.w sebagai contoh.

"Dulu masa zaman Rasulullah s.a.w..." berbanding kita sebut "Dulu masa zaman atuk kamu atau masa zaman ayah/ibu..." 

Setidak-tidaknya anak-anak yang terbiasa dengan kisah Rasulullah s.a.w dari usia kecil akan kenal dan tahu pentingnya sayangkan Nabi melebihi segala-galanya. 

Tiba-tiba saya terfikir...

Sebenarnya itu yang saya praktiskan kepada Aiman. Saya baru teringat yang saya suka sangat sebut nama Nabi Muhammad s.a.w dalam setiap percakapan saya semasa menasihatkan Aiman kalau dia buat nakal atau ketika memberi kata-kata semangat kepadanya. Saya akan jadikan contoh akhlak Rasulullah s.a.w atau saya cakap "nanti Rasulullah s.a.w tak sayang kalau Aiman buat perangai tak elok macam ni."

Hasilnya Alhamdulillah. Tak hairanlah Aiman juga selalu menyebut nama Rasulullah s.a.w dalam banyak percakapannya dan dia cuba mengamalkan beberapa sunnah Nabi yang dia mampu lakukan antaranya Qailullah (tidur sebelum waktu zuhur), hafaz al-Quran, minum madu setiap hari, solat jemaah di masjid.

Hidupkan sunnah-sunnah Nabi s.a.w dalam kehidupan kita adalah bukti rasa cinta kita yang tinggi kepada Baginda. Jom ajar anak cinta Rasul dan amalkan sunnah Nabi dalam kehidupan. Mulakan hari ini!
Maaflah entri agak panjang lebar malam ni. Moga memberi manfaat kepada semua yang membaca. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w.
                                            "Rasulullah s.a.w is my idol," kata Aiman.

Salam Maulidur Rasul. 
Wallahu'alam.
Mama Ita.



















































No comments:

Post a Comment