Tuesday, January 21, 2014

Selamat Datang Rabiulawal

Assalam'mualaikum

Teks: Hasnita Sawal

Alhamdulillah sudah tamat tiga hari pertama tahun 2014. Sebelum ini saya lihat rata-rata teman di facebook seronok berkongsi gambar dan kisah anak-anak kembali ke sekolah. Macam-macam ragam anak-anak kita.

Tahun baru juga semua ibu berazam untuk menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anak. Harap-harap azam tersebut istiqamah hingga ke hujung tahun ye hehe..
Malam ini juga baru saya diberikan keizinan oleh Allah untuk membuat entri pertama di tahun baru selepas pulang dari masjid seperti biasa. Kiranya ini malam pertama di tahun 2014 saya hadir ke majlis ilmu.

Aduh! Tepuk dahi saya. Masya Allah dalam sibuk mengambil tahu tentang kedatangan tahun baru 2014 saya terlupa yang hari ini sudah masuk bulan Rabiulawal. Alhamdulillah, bila hadir ke majlis ilmu barulah kita boleh 'update' diri yang sentiasa ketinggalan dalam bab agama ini. Astagfirullahhaladzim.

Ustaz memberitahu hari ini sudah 1 Rabiulawal 1435H. Bermakna kita sudah masuk ke bulan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Bulan yang sepatutnya sudah tersemat dalam hati dan sudah dihitung sejak Muharam lagi. Ia sebagai bukit rasa cinta agung kita kepada Baginda Rasulullah.

Jika hari ini sudah genap tiga hari dalam tahun 2014, mengikut kalendar Hijrah pula, hari ni kita baru masuk bulan ke-3 tahun Islam. Dalam sibuk menguruskan persekolahan anak-anak, jangan kita abaikan hal ini kepada anak-anak. Ingatkan mereka tentang kedatangan bulan ini. Bulan keputeraan Rasulullah yang kita cintai.

Pesan ustaz lagi, barangsiapa gembira dengan kedatangan bulan Rabiulawal, itu bukti cintanya kepada Rasulullah. Apa kata kita tingkatkan lagi kekerapan berselawat ke atas Baginda. Ajak sekali anak-anak berselawat. Kalau menghafal lagu-lagu popular tiada masalah bagi anak-anak kecil, apa kata tukarkan ia kepada lagu selawat.

Sekali kita berselawat ke atas Nabi, Allah akan doakan 10 kali kepada kita dengan kebaikan dan kesejahteraan. Jadi, jom kita ajar anak-anak menambah pahala dengan cara yang sangat mudah. Apa kata jadikan ia azam tahun baru. Bermula malam ini, jadikan cerita kisah kehidupan Rasulullah sejak kecil sebagai bed time story dengan anak-anak. Barulah si kecil mengenali siapakah insan agung yang dimuliakan oleh Allah SWT dan semestinya menjadi idola mereka sampai bila-bila. Ajarkan mereka tentang kemuliaan Rasulullah s.a.w menyebarkan agama Islam di bumi Allah supaya mereka turut bersemangat menjadi pejuang agama Allah bila dewasa kelak.





*Jika anda pun ada cerita pengalaman yang rasa hendak dikongsi dengan orang lain, mengapa tidak mencoretkannya dalam bentuk tulisan. Mana tahu ia mampu merubah sesuatu menjadi lebih baik. 

Di bawah Akademik Bekerja Dari Rumah, kami menawarkan kelas online:

1. Kelas asas blog dan penulisan

2. Kelas asas blog dan fan page khusus untuk bisnes

3. Kelas belajar iklan di mudah.my

4. Kelas penulisan kreatif online, pra daftar, kelas 


Kalau tak tahu cara, jangan malu-malu, PM saja saya menerusi e-mel seperti di atas, In shaa Allah saya boleh bantu


Wallahu a'lam

Mama Ita


No comments:

Post a Comment